جراحی اصلاحی چشم لیزیک
جراحی چشم

جراحی اصلاحی چشم لیزیک

خطای انکساری

برای دیدن، نور باید متمرکز باشد و تصویر به کمک قرنیه بر روی شبکیه ایجاد شود. این کار مانند لنز یک دوربین برای ایجاد یک تصویر در فیلم کار می کند. گاهی اوقات تصویری که می بینیم، به علت شکل یا ساختار ناقص قرنیه و چشم تار و مبهم شده است. این ایرادها را  خطای انکساری نامیده اند که سه نوع آن عبارتند از: Myopia (نزدیک بینی)، Hyperopia(دوربینی) و آستیگماتیسم. برای جبران این نواقص، عینک یا لنزهای تماسی طراحی شده اند.

جراحی رفراکتیو یا جراحی انکساری

مجموعه ای از روش هایی است که توان تمرکز چشم را بهبود می بخشد. LASIK، (Laser Assisted In Situ Keratomileusis)، رایج ترین نوع جراحی چشم با لیزر است. این جراحی برای درمان عیوب انکساری استفاده می شود.

عمل لیزیک

در عمل لیزیک، جراح از طریق قطره های بی حس کننده چشم را بی حس می کند. سپس پلک ها را با استفاده از یک وسیله به نام “لید اسپکولوم” باز می کند. جراح باید یک برش نازک از بافت را در لایه خارجی قرنیه ایجاد کند. او می تواند قرنیه را با یک لیزر که تحت کنترل کامپیوتر است تغییر شکل دهد. پس از چند دقیقه، او قسمت برش داده شده را دوباره برمی گرداند. این کار مانند یک بانداژ عمل می کند و چشم در عرض چند ساعت خود را بهبود می بخشد.

افرادی که جراحی لیزیک انجام می دهند ممکن است احساس فشار  بر روی چشم، خارش یا سوزش کمی داشته باشند اما این عمل جراحی معمولا دردناک نیست.

علائم و تشخیص

ممکن است بپرسید علائم و نشانه های خطاهای انکساری چیست؟ نشانه های رایج عبارتند از:

• تاری دید، دید تیره یا ناهموار
  • دید دوتایی
  • کدر شدگی دید
  • درخشش یا هاله در اطراف چراغ های روشن
  • تنگ کردن چشم به هنگام نگاه کردن
  • خستگی چشم

عوارض جانبی

خشکی چشم ها

یکی از عوارض رایج لیزیک ،خشکی چشم ها است. مطالعات نشان می دهد که تعداد قابل توجهی از بیماران که جراحی لیزیک انجام داده اند، کاهش تولید اشک دارند که می تواند باعث ناراحتی و خشکی چشم شود. ما می توانیم خشکی چشم را با ریختن قطره چشم درمان کنیم.

متخصصان دلایل مختلفی برای افرادی که خشکی چشم را پس از عمل جراحی لیزیک تجربه می کنند، ارائه می کنند. یکی از دلایل، آسیب به اعصاب قرنیه است که ممکن است زمانی که جراح برش قرنیه را ایجاد می کند یا زمانی که با لیزر، قرنیه را اصلاح می کند، اتفاق بیفتد. یکی دیگر از علل احتمالی، آسیب به سلول هایی در چشم به نام Goblet cells  به دنبال  ایجاد برش قرنیه است. التهاب انتهای عصب نیز می تواند یکی دیگر از دلایل چشم خشک باشد و یا اینکه عوارض آن را بدتر کند.

حساسیت به نور و تحریک پذیری

در چند روز اول بعد از جراحی لیزیک، برخی ناراحتی هایی مانند حساسیت به نور و تحریک پذیری خفیف طبیعی است. در طول هفته های اول ممکن است علائم هاله ی درخشان، تاری دید، دید دوتایی داشته باشید و وضوح دید شما ممکن است کاهش یابد. در بسیاری از موارد، این مشکلات به طور کامل در ماه های اول ناپدید می شوند.

انحراف دید

در طول عمل جراحی، برش حاصل از لیزیک ممکن است به درستی به سطح چشم نچسبد یا ممکن است برخی از چین و چروک های میکروسکوپی در فلپ ایجاد شود. این نوع عوارض باعث انحراف دید می شود.

موارد خاص

برای بیماران باردار یا کسانی که اختلالات هورمونی دارند، ممکن است بعد از عمل، بازگشت بینایی به سطح پیشین به آرامی صورت گیرد. عارضه دیگر آستیگماتیسم نامنظم است که ناشی از عدم تقارن انحنای سطح قرنیه است. این عارضه همچنین ممکن است در صورتی که لیزر دقیقا روی مرکز چشم تنظیم نشده باشد، اتفاق بیفتد.

• دید دوتایی
  • خستگی چشم