سرطان رحم
۲۰ فروردین ,۱۳۹۸

سرطان رحم یا آندومتر چیست و علائم سرطان رحم چیست ؟

سرطان رحم (آندومتر) یک بیماری است که در آن سلول‌های بدخیم در بافت‌ آندومتر رحم شکل می‌گیرند. سرطان آندومتر شایع‌ترین نوع سرطان تهاجمی در دستگاه تناسلی زنان است. رحم، اندام گلابی شکل در لگن زنان است. و از سه لایه یا بافت تشکیل شده است. داخلی ترین لایه رحم” آندومتر” است که تغییرات تخمدانی روی آن اثر می‌گذارد، لایه متوسط یا میانی که ماهیچه ای است و “میومتر” نام دارد و سبب انقباضات رحم در طول قاعدگی و بارداری می شود و لایه خارجی رحم که”  اپیمتر”نامیده می‌شود که رحم را به بافت های داخلی بدن متصل می کند. در ادامه مطلب با علائم سرطان رحم آشنا می‌شویم.

علائم سرطان رحم (اندومتر)

برخی از زنان مبتلا به سرطان رحم تا زمانی که این بیماری به اندام‌های دیگر سرایت کند هیچ نشانه ای ندارند. سرطان آندومتر معمولا با علائمی  مانند  خونریزی واژینال تشخیص داده می‌شود، وقتی سرطان شروع به رشد می‌کند به احتمال زیاد نشانه‌ها عبارتند از:

• خونریزی یا ترشح غیرطبیعی واژینالکه در 9نفر از 10 زن مبتلا به سرطان آندومتر رخ می‌دهد.
  • قبل از یائسگی,دوره قاعدگی غیرمعمول و یا خونریزی بین دوره‌ی قاعدگی است.
  • بعد از اینکهزن وارد یائسگی شود، نشانه به صورت خونریزی غیرطبیعی واژینال است. اولینخونریزی بعد از یائسگی باید توسطپزشک بررسی شود تا مطمئن شود که به علت سرطان رحم نیست. با این حال، تنها 15درصد از زنان مبتلا به خونریزی بعد از یائسگی مبتلا به سرطان رحم خواهند شد.
  • ترشح واژن که ممکن است از صورتی تا آبکی به ضخیم یا قهوه‌ای و بدبو تغییر کند.
  • سختی یا درد در هنگام ادرار کردن
  • رحم بزرگ و ضخیم شده در طول معاینه لگن
  • درد در حین برقراری ارتباط
  • کاهش بی دلیل وزن
  • ضعف و درد در شکم، پشت‌ یا پاها. این نشانه ها وقتی که سرطان در اندام‌های بدن گسترده شده است بروز می‌کند.

چه عواملی در بروز سرطان رحم موثر است ؟

سرطان رحم معمولا قبل از یائسگی رخ نمی‌دهد، اما می‌تواند در سراسر دوران یائسگی و در طول گذار به یائسگی آغاز شود. اجتناب از عوامل خطر و افزایش عوامل محافظ  در برابر سرطان ممکن است به جلوگیری از سرطان کمک کند. عوامل زیر خطر ابتلا به سرطان پستان را می‌دهند:

چه عواملی در بروز سرطان رحم موثر است ؟

افزایش هورمون استروژن:

هورمون استروژن هورمونی است که به رشد و حفظ خصوصیات جنسی زنان کمک می‌کند و البته مقدار زیاد آن می‌تواند بر رشد برخی از سرطان‌ها، از جمله سرطان آندومتر رحم تاثیر بگذارد.

• داروی تاموکسیفن: مثل استروژن روی برخی بافت‌های بدن مثل رحم عمل می‌کند، اما اثرات استروژن را در بافت‌های دیگر مثل پستان مسدود می‌کند و برای جلوگیری از سرطان پستان در زنانی استفاده می‌شود که در معرض خطر بالای سرطان پستان قرار دارند.  با این حال، استفاده از تاموکسیفن برای بیش از ۲ سال، ریسک ابتلا به سرطان آندومتر را افزایش می‌دهد.
  • چاقی،افزایشوزن،سندروم متابولیکودیابت
  • عوامل ژنتیکی

عوامل حفاظت زیر خطر ابتلا به سرطان آندومتر رحم را کاهش می‌دهند:

• تغذیه و شیردهی
  • روش‌های ترکیبی پیش‌گیری از بارداری
  • فعالیت فیزیکی

دقیقا مشخص نیست که عوامل زیر خطر ابتلا به سرطان آندومتر را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند یا خیر:

• کاش وزن
  • میوه‌ها، سبزیجات و ویتامین

نحوه تشخیص سرطان رحم (اندومتر) و مراحل سرطان رحم (اندومتر)

مرحله بندی سرطان رحم بعد از تشخیص سرطان آندومتر رحم، انجام می‌شود تا مشخص شود که آیا سلول‌های سرطانی در  کل رحم و یا دیگر بخش‌های بدن گسترش پیدا کرده‌اند یا خیر. مراحل زیر برای سرطان آندومتر مورد استفاده قرار می‌گیرند:

• مرحله اول: سرطان تنها در  بافت آندومتر رحم یافت می‌شود.
  • مرحله دوم: سرطان به بافت پیوندی رحم گسترش پیدا کرده‌است، اما  هنوز به خارج از رحم گسترش نیافته است.
  • مرحله سوم: سرطان فراتر از رحم و دهانه رحم قرار گرفته‌است اما هنوز فراتر از لگن گسترش‌ نیافته است.
  • مرحله چهارم:  سرطان به لایه بیرونی رحم و به لوله‌های فالوپ، تخمدان‌ها و رباط‌های رحم گسترش یافته‌است.

نحوه تشخیص سرطان رحم

در درمان سرطان آندومتر نیز ممکن است دسته بندی زیر انجام شود:

• سرطان آندومتر با ریسک کم
  • سرطان آندومتر با ریسک بالا
  • مرحله بندی یا گرید بندی سرطانبرایفهمیدناین  نکته کهآیا سرطاندرداخلرحمویابهقسمت‌هایدیگربدنگسترشیافته است یا نه، مهم است.
  • اطلاعات جمع‌آوری‌شده از فرآیند “مرحله بندی” مرحله بیماری را تعیین می‌کند.
  • مرحله بندی به منظور برنامه‌ریزی برای درمان، اهمیت دارد.

تست‌ها و فرایندهای خاصی در مرحله بندی  و تشخیص سرطان کار می‌روند که شامل:

• برداشتن بافتی از رحم یا نمونه برداری از طریق کورتاژ تشخیصی، برای شناسایی سرطان انجام می‌شود که در آن نمونه‌های بافت از ناحیه اطراف رحم خارج می‌شوند و زیر میکروسکوپ برای پیدا کردن علائم یا نشانه‌های سرطان کنترل شده تا تشخیص دهند که آیا سرطان گسترده شده‌است یا خیر.
  • معاینه لگن: معاینه مهبل،گردن رحم، رحم، لوله‌های فالوپ، تخمدان‌ها، و مقعد
  • دستگاه مخصوصی وارد مهبل شده و پزشک یا پرستار، واژن و دهانه رحم برای علائم بیماری مشاهده می‌کند.
  • معمولا تست پاپ اسمیر انجام می‌شود.
  • پزشک با معاینه دستی از طریق واژن، اندازه، شکل و موقعیت رحم و تخمدان‌ها را بررسی می‌کند.
  • پزشک با معاینه دستی از طریق مقعد دنبال توده  یا مناطق غیر عادی در اطراف رحم می‌باشد.
  • سی تی اسکن
  • ام ار ای
  • رادیوگرافی

انواع روش های درمانی سرطان رحم

انواع مختلفی از درمان برای بیماران مبتلا به سرطان آندومتر رحم وجود دارد، پنج نوع درمان استاندارد مورد استفاده قرار می‌گیرد:

هیسترکتومی یا برداشتن رحم از طریق جراحی:

برداشتن ناحیه درگیر به سرطان، شایع‌ترین درمان سرطان آندومتر است. اگر رحم و گردن رحم از طریق واژن بیرون کشیده شود، این عمل هیسترکتومی از طریق واژن نامیده می‌شود. اگر رحم و گردن رحم از طریق یک برش بزرگ در شکم برداشته شوند، این عمل، هیسترکتومی شکمی نامیده می‌شود. اگر رحم و دهانه رحم از طریق برش کوچک در شکم با استفاده از لاپاراسکوپی برداشته شوند، این عمل هیسترکتومی لاپاراسکوپی نامیده می‌شود.

درمان  با اشعه:

پرتو درمانی نوعی درمان سرطان است که از اشعه ایکس و یا انواع دیگر تشعشع برای کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند و یا مانع رشد آن‌ها می‌شود.

شیمی‌درمانی:

که از داروها برای جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی و کشتن یا متوقف کردن سلول‌ها از گسترش، استفاده می‌کند،. هنگامی که شیمی‌درمانی از طریق خوراکی یا به رگ و ماهیچه تزریق ‌شود، داروها وارد جریان خون می‌شوند و می‌توانند به سلول‌های سرطانی در سراسر بدن (شیمی‌درمانی سیستمیک یا عمومی )برسند. وقتی شیمی‌درمانی مستقیما به مایع مغزی – نخاعی، یک اندام و یا محفظه بدن مانند شکم تجویز می‌شود، این داروها دقیقا بر سلول‌های سرطانی در این مناطق تاثیر می‌گذارند (شیمی‌درمانی ناحیه‌ای)

انواع روش های درمانی سرطان رحم

درمان با هورمون:

نوعی درمان سرطان است که هورمون‌ها را از بین برده یا مانع از رشد سلول‌های سرطانی می‌شود. هورمون ها ، موادی هستند که توسط غدد در بدن ایجاد شده و در جریان خون پخش شوند. برخی هورمون‌ها ممکن است باعث رشد سرطان‌ها شوند. اگر آزمایش‌ها نشان دهند که سلول‌های سرطانی دارای گیرنده‌هایی هستند که روی آن گیرنده ها هورمون ها قرار می گیرند و به رشد سلول سرطانی کمک می کنند پس پزشکان از دارو، جراحی، یا درمان اشعه برای کاهش تولید هورمون‌ها یا مسدود کردن آن‌ها، استفاده می‌کنند.

درمان هدفمند:

نوعی درمان است  که از مواد خاصی برای شناسایی و حمله به سلول‌های سرطانی بدون آسیب رساندن به سلول‌های طبیعی استفاده می‌کند.

انواع روش های درمانی سرطان رحم بسته به مرحله بیماری:

سرطان آندومتر با ریسک پایین  یا مرحله 1 و 2

• برداشتن رحم و لوله‌های فالوپ و تخمدان دو طرف:گره‌های لنفیدرلگنوشکمنیزممکن است برداشته شده وتحتمیکروسکوپقرار گرفتهتااز نظر سرطانی بودن مورد بررسی قرار گیرند.
  • برداشتن رحم و لوله‌های فالوپ و تخمدان دو طرفبایابدونبرداشتنغددلنفاویدرلگنوشکم: پس از جراحی،پرتو درمانی آغاز می‌شود.
  • اشعه درمانی بدون جراحی فقط برای بیمارانی است که توانایی جراحی ندارند.

درمان سرطان آندومتر با ریسک بالا درجه 3

برداشتن رحم و لوله‌های فالوپ و تخمدان دو طرف با یا بدون برداشتن غدد لنفاوی در لگن و شکم و  شیمی درمانی و پرتو درمانی

درمان مرحله سوم، مرحله چهارم و سرطان رحمی که مجددا بازگشته است.

• جراحی هیسترکتومی یا برداشتن رحم و جدا کردن غدد لنفاوی در لگن به همراه شیمی‌درمانی و پرتودرمانی.
  • شیمی‌درمانی داخل بدن و بیرون از بدن برای بیمارانی که نمی‌توانند جراحی کنند.
  • هورمون درمانی، برای بیمارانی که نمی‌توانند جراحی یا پرتودرمانی داشته باشند.

خلاصه:

• انواع مختلفی از سرطان رحمی وجود دارد. رایج ترین نوع این سرطان در آستر یا آندومتر رحم اتفاق می افتد. سرطان آندومتر رحم یک بیماری است که در آن سلول‌های بدخیم سرطانی در بافت‌ آندومتر رحم شکل می‌گیرند.
  • چاقی و داشتن سندروم متابولیک ممکن است ریسک ابتلا به این سرطان را افزایش دهد.
  • گرفتن تاموکسیفن برای سرطان پستان یا استفاده از استروژن به تنهایی (بدون پروژسترون)می‌تواند خطر سرطان آندومتر  را افزایش دهد.
  • علائم سرطان رحم  شامل خون‌ریزی غیر معمول واژینال یا درد لگن است.

منابع:

www.cdc.gov