جراحی باز کردن مجرای اشکی- بینی (DCR)
اکولوپلاستی

جراحی باز کردن مجرای اشکی- بینی (DCR)

باز کردن مجرای اشکی- بینی نوعی از جراحی است که در آن جراح تلاش می‌کند عبور اشک بین چشم و بینی بیمار را بهبود بخشد. بیمار در صورتی که مشکلاتی از قبیل گرفتگی مجرای نازولکریمال (اشکی) (گرفتگی در مجرای مابین چشم و بینی) داشته باشد، نیاز به انجام جراحی DCR خواهد داشت.

اگر دقت کنید، یک سوراخ ریز روی هر دو پلک پایین شما وجود دارد. این سوراخ‌ها مقداری از اشک‌هایی که در چشممان جاری می‌شود را از چشم خارج می کند. نحوه عملکرد آن به این شکل است که هرگاه پلک می‌زنید، پلک ها اشک را به درون آن سوراخ‌ها می‌ فرستند. بدین وسیله، اشک های قدیمی تر وارد لوله‌ای کوچک شده و وارد ناحیه‌ی دیگری می‌شود (که کیسه لاکریمال نامیده می‌شود). این کیسه اشک به مجرای اشک متصل است. مجرا یا کانال اشک نیز به وسیله چند ساختار استخوانی به حفره بینی متصل می‌شود.

اگر اتفاقی برای این کانال تخلیه (مجرای اشکی- بینی) بیفتد، که باعث ایجاد انسداد شود، فرد میزان بیش از حدی از اشک یا مایع را که به بیرون از چشمش جریان میابد، تجربه می کند. این وضعیت می تواند باعث عفونت در داخل کانال اشک شود.

دلایل انسداد مجرای اشکی- بینی

معمولا پزشکان نمی توانند علت انسداد کانال اشک (مجرای اشکی- بینی) را بیابند. اما ما در اینجا برخی از دلایل معمول را ذکر می کنیم:

• تورم ملتحمه چشم
  • پولیپ بینی بیمار
  • برخی از مشکلات مادرزادی
  • عفونت های مکرر بینی
  • ممکن است تومور باعث انسداد شود
  • برخی از زخم ها در داخل بینی

پروسه جراحی باز کردن مجرای اشکی- بینی

برای عمل جراحی (dacryocystorhinostomy DCR)، چشم پزشک یک سوراخ جدید از کانال اشک به حفره بینی ایجاد می کند. در طول جراحی، جراح  یک برش کوچک در پوست شما، نزدیک بینی و زیر چشم ایجاد می کند. از آن بخش، دکتر یک سوراخ کوچک در استخوان ایجاد می کند. این سوراخ در واقع مسیری جدید از کانال اشک به حفره بینی می باشد. معمولا پس از آن پزشک یک لوله کوچک را در این محل قرار می دهد تا لوله به کانال اشک کمک کند تا باز بماند.

علائم انسداد کانال اشک چیست؟

قبل از تصمیم گیری برای انجام عمل جراحی DCR ،شما باید بدانید که انسداد کانال اشک چه علائمی دارد. بعضی از بیماران ممکن است اطراف چشمشان پوسته پوسته شود و یا اشک چشمانشان بیش از حد زیاد شده باشد. در صورت عفونت کانال، بیمار از التهاب چشم رنج می برد. هم چنین ممکن است باعث تحریک چشم شود. انسداد می تواند موجب ترشح مخاط نیز شود.

خطرات و عوارض جراحی DCR (Dacryocystorhinostomy)

همان طور که هر جراحی دارای خطرات خاص خود است، عمل جراحی DCR نیز بدون خطر نیست. شما باید بدانید که عوارض DCR به ندرت اتفاق می افتد. ما برخی از خطرات نادر DCR را ذکر می کنیم مانند:

• جای زخم بزرگ روی صورت
  • کبودی
  • برخی از بیماران دچار خونریزی بینی می شوند(توجه داشته باشید که یک خونریزی کوچک بینی در روز اول طبیعی است)
  • عفونت در زخم بینی ممکن است رخ دهد
  • مشکل انتقال مایع ممکن است به طور کامل بهبود نیافته باشد و بخش کوچکی از آن ممکن است باقی بماند
  • کانال اشک ممکن است شل باشد و جابجا شود

توجه داشته باشید که عوارض ممکن است با توجه به سن شما، نوع DCR یا شرایط سلامت فرد متفاوت باشد.

• پوسته پوسته شدن اطراف چشم
  • زیاد شدن آب چشم