جراحی گلوکوم (آب سیاه)
احمد والو

جراحی گلوکوم (آب سیاه)

گلوکوم (آب سیاه) یک بیماری چشم است که در آن فشار مایع چشم افزایش می یابد و می تواند به عصب بینایی شما آسیب برساند (عصب بینایی اطلاعات را به مغز ارسال می کند). اگر گلوکوم را درمان نکنید، ممکن است منجر به از بین رفتن بینایی یا کوری شود.

در قسمت جلویی چشم ما، محفظه ی قدامی وجود دارد. در این بافت یک نوع مایع جریان دارد. این مایع بافت های دیگر را تغذیه می کند. گلوکوم باعث می شود که سرعت خروج مایع  از چشم بیمار بسیار کاهش یابد، بنابراین چشم شروع به ایجاد مقدار بیشتر این مایع می کند و باعث افزایش فشار مایع در داخل چشم می شود (هم چنین به عنوان فشار چشم شناخته می شود). در اغلب موارد، گلوکوم هر دو چشم بیمار را تحت تاثیر قرار می دهد، اما شاید شرایط یک چشم بدتر از چشم دیگر باشد. در مرحله اول گلوکوم ممکن است هیچ نشانه ای وجود نداشته باشد، بنابراین خطرناک است و به همین دلیل آن را دزد خاموش بینایی می نامند. اما هنگامی که شما با مشکل در بینایی تان مواجه می شوید، گلوکوم باعث از دست دادن غیرقابل بازگشت  بینایی تان می شود.

گلوکوم (آب سیاه) یکی از بیماری های چشم رایج در بین بزرگسالان است. اگر شما بیماری تیروئید دارید خطر ابتلا به این بیماری برای شما بالاتر است.

انواع گلوکوم (آب سیاه)

دو نوع اصلی از گلوکوم وجود دارد: گلوکوم زاویه باز و گلوکوم زاویه بسته. اصطلاح “زاویه” به زاویه تخلیه چشم اشاره دارد که بر مایع خروجی از آن اثر می گذارد. اگر این مایع شفاف می تواند به زاویه تخلیه برسد، بنابراین نوع گلوکوم زاویه باز است. این نوع گلوکوم بسیار آرام ایجاد می شود و شما ممکن است علائم را متوجه نشوید. اگر مایع نمی تواند به زاویه تخلیه نزدیک شود، نوع زاویه بسته است. این نوع گلوکوم ممکن است به طور ناگهانی اتفاق بیفتد و همراه با از دست دادن سریع بینایی و درد است.

برخی از انواع دیگر گلوکوم (آب سیاه) نیز مانند گلوکوم کم فشار و گلوکوم رنگدانه وجود دارد. در نوع اول، فشار چشم عادی است، اما دلیل آن می تواند ناشی از کاهش جریان خون به عصب بینایی باشد، درمان گلوکوم ،ترکیبی از داروها و جراحی است. یک روش درمان استفاده ی از احمد والو می باشد.

احمد والو چیست؟

یک روش جراحی وجود دارد که در آن یک دستگاه به نام احمد والو درون چشم قرار داده می شود.

احمد والو شبیه به یک موس کامپیوتری با یک لوله می باشد. قسمت موس ای شکل آن روی سطح چشم و زیر قسمت ملتحمه قرار می گیرد. قسمت لوله ای آن در بخش جلویی چشم قرار می گیرد.

احمد والو می تواند میزان جریان مایع چشم را محدود کرده و فشار چشم را کنترل کند.

علائم گلوکوم

همان طور که قبلا هم گفته شد، معمولا گلوکوم بدون علائم به وجود می آید تا زمانی که بیمار به طرز چشمگیری بینایی خود را از دست می دهد. برای گلوکوم زاویه بسته، برخی از علائم مانند موارد زیر دیده می شود:

• قرمزی چشم ها
  • بیمار ممکن است تهوع و استفراغ را تجربه کند
  • ممکن است مشکلات بینایی ناگهانی در نور کم داشته باشید
  • درد و احساس فشار در چشم
  • دید تار
  • بیمار ممکن است هاله ای در اطراف منابع نور ببیند

و برای گلوکوم زاویه باز:

• در برخی موارد ممکن است بیمار دید تونلی را تجربه کند (دیدی که در آن فرد نمی تواند به درستی جسم مورد نظرش را مشاهده کند مگر این که جسم در مرکز میدان دید قرار گیرد)
  • از دست دادن دید جانبی

عوارض جراحی گلوکوم

مانند هر جراحی دیگر، عمل جراحی گلوکوم نیز دارای برخی خطرات است. گلوکوم بعدا می تواند باعث ایجاد آب مروارید در بیمار شود. ما بعضی از خطرات رایج دیگر را ذکر می کنیم:

• خونریزی چشم
  • تورم چشم
  • زخم
  • ممکن است باعث درد و قرمزی چشم شود
  • از دست دادن بینایی
  • افزایش یا کاهش فشار چشم
  • بیمار ممکن است عفونت چشم را تجربه کند

همچنین باید توجه داشته باشیم که عمل جراحی گلوکوم معمولا برای کاهش سرعت پیشرفت گلوکوم و حل مشکل فشار چشم موفقیت آمیز است.

• بینایی تار
  • قرمزی چشم
  • هاله در اطراف منابع نور
  • درد چشم
  • مشکلات ناگهانی در بینایی در نور کم
مشخضات اقامت این درمان وارد نشده است.