جسم خارجی ملتحمه

جسم خارجی ملتحمه

اجسام خارجی که وارد چشم می شوند و فرد را دچار عارضه و درد می کند عبارتند از ذرات ریز فلز، چوبی و گردو غبار می باشد و کارهایی از قبیل نجاری، آهن بری، تراشکاری و … که اگر با عینک و محافظ کارانه صورت نگیرد باعث وجود جسم خارجی در چشم می شود.در صورت وجود یک جسم خارجی ملتحمه در چشم سریعا به پزشک مراجعه نمایید و از قطره های بی حسی استفاده نکنید زیرا وجود این اجسام باعث عفونت و آسیب به چشم و بافت آن می گردد.

علائم شایع جسم خارجی ملتحمه:

  • درد و تحریک پذیری
  • قرمزی چشم به صورت شدید
  • ریزش اشک
  • تاری دید

برای خروج جسم خارجی ملتحمه ریز که بر اثر گرد و خاک به وجود می آیند می توان با پلک زدن و شستشو آن را خارج نمود و در صورت ذرات ریز آهن و تراشکاری باید به پزشک مراجعه نمایید و پزشک با یک وسیله سر نازک ذرات ریز را از سطح چشم شما بر میدارند و این کار حائز اهمیت می باشد زیرا اگر درست و زیر دست یک پزشک ماهر صورت نگیرد باعث خراش بیشتر در سطح چشم و آسیب به سطح و بافت چشم می گردد.

اگر جسم خارجی ملتحمه شیشه و یا قطعات تیز می باشد به هیچ عنوان تلاش برای خارج نمودن آن نکنید و حتما سریعا به پزشک مراجعه کنید تا آسیب بیشتری با چشم وارد نگردد و اقدامات لازم برای چشم های شما صورت گیرد.

برای جلوگیری از آسیب چشم اقداماتی اعم از کمتر تکان دادن چشم، بستن چشم با شیلد محافظ، اقدام به درآوردن لنز و یا در آوردن جسم با موچین به صورت خودسر انجام ندهید.

 

پرسیدن سوالات