حذف اجباری بودن خدمت پزشکان در مناطق محروم درست نیست

حذف اجباری بودن خدمت پزشکان در مناطق محروم درست نیست

روز پزشک و احمد شجاعی جراح و فوق تخصص قرنیه که چند سالی است بر صندلی ریاست سازمان پزشکی قانونی کشور تکیه زده بهانه ای شد تا او را در مطب خصوصی اش ۱۰ دقیقه ملاقات کنیم.

به گزارش فرزانه فریدونی خبرنگار موج، احمد شجاعی باغینی ۵۴ ساله جراح، متخصص چشم و فوق تخصص قرنیه  و رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور است. این پزشک ۷ سال است که ریاست این سازمان مهم و حساس را با حکم رئیس قوه قضائیه برعهده دارد که به بهانه روز پزشک به سراغ این پزشک پرتلاش رفتیم، هرچند پشت در اتاق تعداد زیادی بیمار نشسته بود اما مجبور شدیم ده دقیقه از وقت بیماران را بگیریم.

دکتر شجاعی در مورد شروع کارش به عنوان پزشک گفت:

من ورودی سال ۵۰ به دانشگاه در رشته پزشکی هستم، سال ۵۶ درسم به پایان رسید اما به دلیل اتفاقات انقلاب و رخدادهای پس از آن، مدرکم را بعد از انقلاب دریافت کردم. وی در مورد اینکه چرا تخصص چشم پزشکی را انتخاب کرده است، افزود: در سال ۶۵ برای تخصص اقدام کردم و رشته اولم ارتوپدی بود و رشته خاصی مدنظرم نبود. زمان جنگ به رشته ارتوپدی علاقمند شدم و حتی یک روز هم در کلاس‌های دانشگاه شیراز شرکت کردم اما به دلیل زانو درد همکلاسی ها و رزیدنت های دانشگاه گفتند که با این وضعیت جسمی و زانو درد، به دلیل کار سخت و عمل‌های طولانی نمی توانی در این رشته موفق شوی و من را ترساندند. با دوستانم مشورت کردم وبه اصرار دوستانم در بخش چشم پزشکی روز درکنفرانس چشم پزشکی شرکت کردم و این اتفاق باعث شد که در این رشته ادامه بدهم و ماندگار شوم.

چرا خودتان از عینک ته استکانی استفاده می کنید ؟

این متخصص چشم پزشکی در پاسخ به اینکه چرا خودتان از عینک ته استکانی استفاده می کنید و عمل نکردید گفت: من از عینک ته استکانی استفاده نمی کنم اما همیشه این مدل عینک را می زنم و نزدیک بین هستم و برای رانندگی استفاده می کنم. عمل هم برای سن من دیر است و از ما گذشته و باید جوانان برای عمل اقدام کنند.

رییس سازمان پزشکی قانونی سابقه حضور جبهه دارد و در این مورد می گوید:

۵ سال داوطلب جبهه رفتم و در اکثر عملیات های مهم به همراه تیم پزشکی حضور داشتم. البته در اوایل جنگ به عنوان رزمنده و فرمانده در عملیات ها شرکت می کردم اما پس از مدتی پزشک کجروحان جنگی شدم.

وی در پاسخ به اینکه تخلفات و قصورات پزشکی در رسانه‌ها پررنگ تر از اقدامات خیرخواهانه و انسان‌دوستانه آنهاست افزود:

من پرونده های زیادی در کمیسیون پزشکی بررسی می کنم و دو عامل در این مورد وجود دارد؛ یکی اینکه قصور انجام شده و اکثر آنها ناخواسته و اتفاقی است. اما عاملی که بسیار مهم است روی آن بحث داریم، رفتار و انجام وظیفه جراح و دکتر است. عارضه‌ای پیش آمده است و دکتر باید کارش را به خوبی انجام دهد اما جراح و پزشک باید طوری رفتار کند که باید این مشکل را برطرف کندو با بیمار جوری برخورد کند که با مشکل کنار بیاید.

عمدتا پرونده هایی رسانه ای می شود و گرفتاری از جایی است که سرمنشا ان از عدم برخورد مناسب با بیمار است. اگر عارضه پیش بیاید و پزشک مشکل را پیگیری کند و در برطرف کردن آن سعی کند، نه مریض دنبال شکایت می‌رود و نه موضوع رسانه‌ای می شود. پزشک وقتی مشکل به وجود می آید، کار را رها می‌کند و به دنبال رفع آن نمی رود، این مسئله بیشتر تاثیر دارد و بیمار را ترغیب می کند که به دنبال پیگیری مشکل و شکایت از پزشک بروند.

شجاعی در پاسخ به سوال اینکه از عملکرد نظام پزشکی راضی هستید گفت:

شاید ما را متهم کنند که نظام پزشکی از پزشکان دفاع می‌کند اما انصافا چنین نیست. نظام پزشکی سعی کرده است که هم از پزشک و هم از بیمار حمایت کند و بسیاری از پرونده ها وجود دارد که رسانه‌ای نمی شوند و خیلی از پزشکان از کار محروم شده و برکنار می شوند یا جریمه شده اند و پروانه کارشان باطل شده است. بالاخره با بضاعت سازمان نظام پزشکی عملکردشان خوب بوده است و تشکیلات دولتی نیست و در مجموع قابل قبول بوده است.

وی درباره اقدام جدید وزارت بهداشت مبنی بر اینکه اجباری بودن خمت پزشکان در مناطق محروم حذف شود افزود:

اگر در مناطق محروم پزشک نرفت، چه اتفاقی می افتد؟ باید طرحی جایگزین شود و این راه درستی نیست. فرد با پول بیت المال این کشور پزشک شده است و اگر نیاز کشور باشد باید در این مناطق خدمت کند و این حرف به هیچ وجه معنا ندارد. مناطق محروم واقعا نیاز دارند اما یک زمانی می بینیم که این نیاز احساس نمی شود اما مناطق محروم در ایران نیاز واقعی به این پزشکان دارند. این سیستم در همه دنیا است و ما نمی توانیم تصمیم بگیریم که پزشکان به این مناطق بروند، پس چه کسی این خواسته ها و نیازها را برطرف کند؟! اگر به این نتیجه رسیدیم که مناطق محروم کشورمان به پزشک نیاز ندارد و تامین شده اند اما ما می دانیم که این مناطق مشکل دارند و کمبود وجود دارد.

شجاعی در مورد حقوق نجومی پزشکان معتقد است:

باید در جامعه چند کار انجام دهیم بسیاری از حساسیت‌ها کاسته می شود. در رابطه با مدیران کسی که کار حکومتی، دولتی و اجرایی انجام می دهد نباید حقوق بالا دریافت کند اما برخی کارها تخصصی است و در این امور نباید بر روی پرداخت حقوق‌ها حسایت به خرج دهیم. فرد هرچقدر حقوق بگیرد، به شرطی که ما انحصار و محدودیت در کار نداشته باشیم. اصولا هیچ انحصاری نباید در کار پزشکان باشد و پیشنهادم به وزارت بهداشت این است که این محدویت‌ها برداشته شود و همه وارد این رقابت شوند. در کارهای تخصصی راه را برای دیگران نباید بست و چند سال بعد وقتی تعداد رقبا بالا رفت خبری از حقوق نجومی نیست. ما هیچ گونه حساسیتی بر روی قضیه دریافت حقوق نجومی نداریم، وقتی رقابت باشد، خبری از حقوق نجومی نخواهد بود.

پرسیدن سوالات