علل بیماری شبکیه یا ماکولا چیست؟ ماکولا عنوان بیماری شبکیه چشم است که با افزایش سن بروز پیدا می کند. در بیماری ماکولا لکه زرد داخل چشم تخریب می شود. ماکولا یا لکه زرد همان قسمت حساس به نور شبکیه است که مسوولیت دید مستقیم و واضح را به عهده دارد و برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی منجر به دید بهتر می شود. دیواره چشم دارای سه لایه است که لایه داخلی شبکیه چشم بسیار حساس است. یک نقطه حدود ۵۰۰ میکرون در وسط شبکیه قرار دارد که میزان دقیق دید انسان را تعیین می کند. در بیماری ماکولا، پرده شبکیه در این نقطه حساس، نازک می شود و رنگ آن تغییر می کند. در مراحل پیشرفته تر حتی یک کلاف از عروق خونی غیرعادی زیر ماکولا ایجاد و باعث خونریزی و کاهش بینایی می شود و قدرت خواندن، نوشتن و رانندگی را از انسان می گیرد. ماکولا در افراد بالای ۶۵ سال شایع تر است و در بیشتر موارد، این بیماری با افزایش سن تشدید می شود. در جوامع مختلف و در گروه سنی بالا ۶۵ سال شایع ترین علت کاهش بینایی، بیماری ماکولاست که یکی از عوامل آن می تواند ارثی باشد. عوامل اکتسابی نیز در ایجاد این بیماری تاثیرگذار است. سیگار کشیدن، این بیماری را وخیم تر می کند و سبب بروز زودتر آن می شود و علاوه بر این، بیماری فشار خون و بالابودن چربی و نداشتن فعالیت بدنی نیز بیماری را تشدید می کند. رانیبیزوماب چیست ؟ رانیبیزوماب (ranibizumab) با نام تجاری لوسنتیس (Lucentis) برای درمان ادم ماکولا (تورم پشت چشم) پس از انسداد ورید شبکیه (یک رگ خونی که در چشم مسدود شده است) استفاده می شود. رانیبیزوماب برای درمان نئوواسکولار (مرطوب) وابسته به سن دژنراسیون ماکولا (AMD) استفاده می شود. AMD یک اختلال شبکیه چشم در چشم است که باعث تاری دید و یا نابینایی است لوسنتیس نیز در درمان تورم شبکیه ناشی از دیابت و یا انسداد در عروق خونی استفاده می شود این دارو فقط با تجویز پزشک شما در… رانیبیزوماب چیست ؟ رانیبیزوماب (ranibizumab) با نام تجاری لوسنتیس (Lucentis) برای درمان ادم ماکولا (تورم پشت چشم) پس از انسداد ورید شبکیه (یک رگ خونی که در چشم مسدود شده است) استفاده می شود. رانیبیزوماب برای درمان نئوواسکولار (مرطوب) وابسته به سن دژنراسیون ماکولا (AMD) استفاده می شود. AMD یک اختلال شبکیه چشم در چشم است که باعث تاری دید و یا نابینایی است لوسنتیس نیز در درمان تورم شبکیه ناشی از دیابت و یا انسداد در عروق خونی استفاده می شود این دارو فقط با تجویز پزشک شما در دسترس می باشد.

علل بیماری شبکیه یا ماکولا چیست؟

ماکولا عنوان بیماری شبکیه چشم است که با افزایش سن بروز پیدا می کند. در بیماری ماکولا لکه زرد داخل چشم تخریب می شود. ماکولا یا لکه زرد همان قسمت حساس به نور شبکیه است که مسوولیت دید مستقیم و واضح را به عهده دارد و برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی منجر به دید بهتر می شود. دیواره چشم دارای سه لایه است که لایه داخلی شبکیه چشم بسیار حساس است. یک نقطه حدود ۵۰۰ میکرون در وسط شبکیه قرار دارد که میزان دقیق دید انسان را تعیین می کند.

در بیماری ماکولا، پرده شبکیه در این نقطه حساس، نازک می شود و رنگ آن تغییر می کند. در مراحل پیشرفته تر حتی یک کلاف از عروق خونی غیرعادی زیر ماکولا ایجاد و باعث خونریزی و کاهش بینایی می شود و قدرت خواندن، نوشتن و رانندگی را از انسان می گیرد.

ماکولا در افراد بالای ۶۵ سال شایع تر است و در بیشتر موارد، این بیماری با افزایش سن تشدید می شود. در جوامع مختلف و در گروه سنی بالا ۶۵ سال شایع ترین علت کاهش بینایی، بیماری ماکولاست که یکی از عوامل آن می تواند ارثی باشد.

عوامل اکتسابی نیز در ایجاد این بیماری تاثیرگذار است. سیگار کشیدن، این بیماری را وخیم تر می کند و سبب بروز زودتر آن می شود و علاوه بر این، بیماری فشار خون و بالابودن چربی و نداشتن فعالیت بدنی نیز بیماری را تشدید می کند.

رانیبیزوماب چیست ؟

رانیبیزوماب (ranibizumab) با نام تجاری لوسنتیس (Lucentis) برای درمان ادم ماکولا (تورم پشت چشم) پس از انسداد ورید شبکیه (یک رگ خونی که در چشم مسدود شده است) استفاده می شود.

  • رانیبیزوماب برای درمان نئوواسکولار (مرطوب) وابسته به سن دژنراسیون ماکولا (AMD) استفاده می شود.
  • AMD یک اختلال شبکیه چشم در چشم است که باعث تاری دید و یا نابینایی است
  • لوسنتیس نیز در درمان تورم شبکیه ناشی از دیابت و یا انسداد در عروق خونی استفاده می شود
  • این دارو فقط با تجویز پزشک شما در دسترس می باشد.

پرسیدن سوالات