دانستنی‌های چشم پزشکی / آشنایی با بیماری کاتاراکت

دانستنی‌های چشم پزشکی / آشنایی با بیماری کاتاراکت

عدسی چشم یک ساختار صاف، دایره‌ای شکل، شفاف و بدون رگ بوده که در قسمت میانی کره چشم و پشت عنبیه (قسمت رنگی چشم) قرار گرفته است. برای ایجاد یک تصویر دقیق، عدسی بایستی شفاف باشد. به هرگونه کدورت عدسی کاتاراکت می‌گویند.

علائم آب مروارید عبارتند از:

  • تاری دید دور ( بعضی از مبتلایان همزمان با کاهش دید دور احساس می¬کنند که دید نزدیک آنها بهتر شده است اما این تغییر موقتی بوده و با – افزایش میزان آب مروارید دید دور و نزدیک هر دو بدتر خواهند شد)
  • حساس شدن چشم به نور زیاد، پخش نور و دیدن هاله اطراف چراغ¬ها
  • کمرنگ شدن یا محو شدن رنگ‌ها
  • کاهش دید در شب
  • دوبینی (که با افزایش آب مروارید وضعیت بدتر می‌شود)

درمان آب مروارید چگونه است؟

در مراحل اولیه آب مروارید، وضعیت بینایی با استفاده از عینک یا عدسی‌های بزرگ‌نما و نورهای قویتر بهبود می‌ابد. اما اگر این تدابیر کمک‌کننده نباشد، جراحی تنها راه درمان است که شامل خارج کردن عدسی کدر شده و جایگزینی آن با عدسی مصنوعی است. دارو (قطره و ….)، ورزش یا عینک مانع بروز یا بهبود آب مروارید نمی‌شوند.

زمان عمل با توجه به نیاز و شرایط هر فرد متفاوت است. در افراد مسن که نیاز چندانی به دید کامل ندارند ممکن است دیرتر نیاز به انجام جراحی باشد. به هرحال شما با کمک چشم‌پزشک در این زمینه تصمیم خواهید گرفت. آب مروارید زمانی نیاز به جراحی دارد که اختلال بینایی، انجام فعالیت‌های شغلی یا روزمره مانند رانندگی، مطالعه و تماشای تلویزیون را مختل کند و نیازی به رسیدن آب مروارید نیست. در اغلب موارد، انتظار برای انجام عمل آب مروارید ضرری به چشم نمی‌رساند. اگر هر دو چشم به آب مروارید مبتلا باشد، پزشک آنها را در یک زمان جراحی نمی‌کند. در صورتیکه وضعیت اورژانس نباشد بهتر است دو تا چهار ماه بین دو عمل فاصله باشد.

نظرات کاربران

تعداد نظرات در انتظار تایید :1

پرسیدن سوالات