دانستنی‌های چشم پزشکی / شماره ۱۸: چند نکته در ارتباط با مصرف داروهای چشمی ( بخش اول )

دانستنی‌های چشم پزشکی / شماره ۱۸: چند نکته در ارتباط با مصرف داروهای چشمی ( بخش اول )

زمانی که صحبت از داروهای چشمی به میان می‌آید، رعایت چند نکته بسیار ساده می‎تواند علاوه بر تسریع دوره درمان، از بروز برخی مشکلات ااحتمالی نیز جلوگیری کند. در این مطلب به چند مورد از این نکات پرداخته می‌شود. زمانی که صحبت از داروهای چشمی به میان می‌آید، رعایت چند نکته بسیار ساده می‎تواند علاوه بر تسریع دوره درمان، از بروز برخی مشکلات ااحتمالی نیز جلوگیری کند. در این مطلب به چند مورد از این نکات پرداخته می‌شود.

قطره:

قبل از ریختن قطره های چشمی و یا استفاده از پمادهای چشمی حتماً دست‌های خود را بشویید. دقت داشته باید که نوک قطره چکان به هیچ عنوان با هیچ سطحی برخورد نداشته باشد. برای استفاده راحت تر از قطره‌های چشمی، سر را رو به عقب و بالا نگه دارید، پلک زیرین را پایین کشیده تا شیار پلک به اندازه یک قطره از دارو جا پیدا کند. ریختن قطره به صورت مستقیم بر روی کره چشم منجر به تحریک شدن آن و سخت شدن ریختن قطره خواهد شد.

بعد از ریختن قطره چشم ها را چند لحظه بسته نگهدارید تا دارو به خوبی در سطح چشم پراکنده شود. برای پاک کردن اضافه دارو از اطراف چشم حتما در دستمالی استفاده کنید که از پاکیزه بودن آن مطمئن باشید.

اگر پزشک برایتان بیش از یک نوع قطره تجویز کرده است، حداقل 5 دقیقه بین استفاده از آن‌ها استراحت داشته باشید.

قطره‌های شمی می‌توانند در چشم ایجاد سوزش کنند، اما این سوزش نباید بیشتر از چنند دقیقه طول بکشد. در صورت بروز چنین مسئله ای حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

 همانطور که میدانید‌ مجاری اشکی به مجرای تنفسی(بینی) راه دارند. ممکن است پزشک شما توصیه کند که از ورود برخی دارو ها به این مجاری جلوگیری کنید. نگران نباشید، با فشاری کوچک بر روی گوضه پلک های خود به راحتی میتوانید این کار را انجام دهید.

یک راه حل ساده برای ریختن قطره برای کودکان

یکی از مشکلاتیکه پدرها و مادرها از آن شکایت دارند استفاده از قطره برای کودکان است. در اکثر موارد کودک در چنین مواردی مقاومت کرده و مانع از استفاده درست از دارو می‌شود. برای انجام صحیح این کار شما می‌بایست صورت کودک را کمی جهت خلاف چشم مورد نظر بچرخوانید (در حالت خوابیده برای مثال اگر قرار استت در چشم چپ قطره ریخته شود سر کودک را به سمتراست بچرخانید.) سپس یک قطره از دارو را در گوشه چشم کودک بریزید و سعی کنید سر او را ثابت نگه دارید تا یکبار پلک بزند. با این شیوه دارو وارد چشم خواهد شد.

پرسیدن سوالات