دانستنی‌های چشم پزشکی/ شماره ۲۴: مراقبت از چشم در دوران سالمندی

دانستنی‌های چشم پزشکی/ شماره ۲۴: مراقبت از چشم در دوران سالمندی

مراقبت از چشم‌ها در تمامی دوران زندگی نکته بسیار قابل توجهی است. در دوران سالمندی این توجه می‌بایست دو چندان باشد. به صورت میانگین مراقبت های دوره ای چشم برای سالمندان می بایست از سن 50 سالگی به صورت جدی انجام شود.

چشم یکی از حساس ترین اعضای بدن است که با کهولت سن و ورود به دهه پنجم زندگی دچار برخی ضعف‌ها و مشکلات می‌شود. باید توجه داشته باشیم که معاینه‌های دوره‌ای و بررسی مشکلات احتمالی تا پیش از 50 سالگی می‌تواند از بروز مشکلات جدی و ضعف‌های غیر قابل بازگشت بینایی جلوگیری کند.

یکی از بیماری‌هایی که می‌بایست در این دوران مورد توجه قرار گیرد بیماری کاتاراکت یا همان آب مروارید است. این بیماری در مراحل اولیه و به کمک جراحی قابل درمان است. اما در صورت نادیده گرفته شدن و عدم درمان می‌تواند تبدیل به آب سیاه شده و بینایی فرد را به کل از بین ببرد.

علاوه بر این بیماری، سالمندان ممکن است به واسطه کهولت سن دچار خشکی چشم خارش و سوزش نیز بشوند. اطرافیان و خود سالمند باید توجه داشته باشند که این نشانه‌ها می‌بایست مورد توجه قرار گرفته و در صورت بروز،  به سرعت به چشم پزشک مراجعه کنند.

به طور کل ورود به مرحله سالمندی افراد را در خطر ابتلا به درصد بالاتری از بیماری ها قرار می‌دهد. تمامی اعضا در این دوره از زندگی می‌بایست مورد توجه و مراقبت بیشتری قرار گیرند.

پرسیدن سوالات