دانستنی‌های چشم پزشکی/ شماره ۲۵: عوارض مالش چشم؛ از چروک اطراف چشم تا قوز قرنیه

دانستنی‌های چشم پزشکی/ شماره ۲۵: عوارض مالش چشم؛ از چروک اطراف چشم تا قوز قرنیه

تقریبا همه ما می‌دانیم که برای حفظ سلامت چشم‌ها، رعایت چند نکته بسیار ساده می تواند بسیار کمک کننده باشد. در مقابل این نکات ساده، عادت های هم غلطی وجود دارند که شاید به نظر مهم نباشند اما می‌توانند در بلند مدت خطرات بسیاری را متوجه چشم‌ها کنند.

مهمترین این عادات نادرست مالش چشم است. با بالا رفتن سن به طبع چروک های اطراف چشم عمیق‌تر می‌شوند و تعداد آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. با این حال اگر فرد عادت به مالش چشم خود داشته باشد این چروک ها در سنین میان سالی چند برابر خواهند شد. مالش چشم در بلند مدت منجر به تخریب عروق ریز زیر سطح پوست می‌شوند که این امر چین و چروک‌های اطراف چشم را تشدید می‌کند.

این مالش‌ها در کنار آسیب‌هایی که می‌توانند به اطراف چشم بزنند، می‌توانند برای ساختمان کره چشم نیز مضر باشند. قوز قرنیه یکی از بیماری‌هایی است که ممکن است در اثر این عادت نادرست تشدید شود. این بیماری معمولا در کودکی ایجاد شده و تا حدود نیمه دهه بیست زندگی فرد پیشرفت می‌کند .

گذشته از تمام خطراتی که در نتیجه مالش چشم می‌تواند متوجه چشم افراد شود، بزرگترین نکته‌ای که می‌تواند شما را از مالش چشم‌هایتان منصرف کنند انتقال آلودگی به چشم‌ها و بروز عفونت‌های میکروبی است. دست‌های ما در طول روی با سطوح مختلفی تماس پیدا می‌کنند که بدون شک تمامی آن‌ها تمیز و خالی از میکروب و آلودگی نخواهند بود.

پرسیدن سوالات