آنچه باید در استفاده از لنزهای تماسی بدانید

‌آنچه باید در استفاده از لنزهای تماسی بدانید

استفاده نادرست و رعایت نکردن نکات بهداشتی در استفاده از لنزهای تماسی می‌تواند منجر به بروز عفونت‌های چشم شود.

این روزها لنزهای تماسی طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده است. در نتیجه بالا رفتن آمار استقبال از این لنزها، آمار ابتلا به عفونت های ناشی از استفاده نادرست از این وسیله کاربردی هم بالا رفته است.

افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند باید در نگهداری این وسیله نهایت دقت را به خرج دهند. در گزارشی که از یک مرکز کنترل و پیش گیری از بیماری‌های چشمی و پس از مطالعه بر روی ۱۰۷۵ لنز تماسی منتشر شده است، می‌خوانیم که حدود ۲۰ درصد از عفونت‌هایی که در نتیجه استفاده نادرست از لنزهای تماسی ایجاد می‌شوند، در نهایت منجر به آسیب‌های جدی چشمی شده‌اند.

برای جلوگیری از بروز عفونت ناشی از استفاده نادرست از لنزهای داخل چشمی باید چند نکته را رعایت کنید. بدون مشورت با پزشک خود به هیچ عنوان در هنگام خواب از لنزهای تماسی استفاده نکنید. طول عمر لنز خود را جدی بگیرید و در ارتباط با زمان مناسب برای تعویض لنز با پزشک خود مشورت کنید.

دکتر توماس استین من، یکی از اعضای آکادمی افتالمولوژی در آمریکا، معتقد است حتی اگر لنزها قابلیت استفاده در طول شب و در هنگام خواب را هم داشته باشند، به خواب رفتن با آن توصیه نمی‌شود.

حتی کوچکترین عفونت‌های چشمی هم می‌تواند موجب درد،  ناراحتی و بروز اختلال در انجام امور روزمره شود. پس بهتر است با رعایت نکات بهداشتی لازم، و استفاده درست،  از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنیم.

پرسیدن سوالات