گل مژه(شالازیون)
اکولوپلاستی

گل مژه (شالازیون) و عوارض و خطرات آن

گل مژه (شالازیون) یک برجستگی یا تورم بر روی پلک بالا و یا پایین است، که معمولا بدون درد می باشد و به آرامی رشد می کند. اگر شالازیون دارید، نگران نباشید، زیرا این یکی از رایج ترین توده های پلک است. همانطور که گفتیم، شالازیون ممکن است بر روی پلک فوقانی یا پلک پایینی شما ظاهر شود، اما در اکثر موارد بر پلک بالایی است. همچنین ممکن است در هر دو چشم ظاهر شود.

اما شالازیون چیست؟

همانطور که می دانید غده های مختلفی در سراسر بدن ما وجود دارد. ویژگی غدد تولید موادی است که اعضای بدن ما نیاز دارند. غددی در پلک های ما وجود دارد که نوعی روغن تولید می کنند تا چشم هایمان را به کمک اشک ها مرطوب کنند. متخصصان می گویند که انسداد در میبومین (غدد چربی چشم) می تواند منجر به شالازیون شود. ویروس ها یا التهاب های چشمی وجود دارند که می توانند دلیل اصلی شالازیون باشند. همچنین این بیماری بین افراد مبتلا به بلفاریت مزمن، روزاسه، آکنه یا سبوریا شایع است. در برخی شرایط، شالازیون ممکن است بدون درمان ناپدید شود. اما شما می بایست به یک چشم پزشک مراجعه کنید. در اینجا برخی از درمان های ممکن را بیان می کنیم:

• پزشک شما ممکن است برخی دستورالعمل برای مراقبت های خانگی ارائه دهد. شما نباید آن را فشار یا ماساژ دهید. باید به میزانی که پزشک تجویز می کند از کمپرس گرم استفاده کنید. این کار می تواند به تخلیه روغن از درون غده کمک کند. پزشک ممکن است کرم یا قطره چشم برای شما تجویز کند.
  • اگر این روش اثر نکند، بنابراین چشم پزشک عمل جراحی یا تزریق کورتیکواستروئید را توصیه می کند.
  • پزشک شما بر اساس عوامل، علائم و خطرات، گزینه ی مناسب را انتخاب خواهد کرد.

علائم گل مژه( شالازیون)

گل مژه (شالازیون) در بزرگسالان بیشتر از کودکان اتفاق می افتد. شروع آن ممکن است با یک ناحیه کوچک بر روی پلک باشد که می تواند قرمز شده و در صورت درد بگیرد. اغلب درد بعد از چند روز  برطرف می شود. برخی دیگر از علائم که ممکن است به علت شالازیون رخ دهد عبارتند از:

• تحریک چشم
  • افزایش اشک چشم
  • پلک متورم
  • بسته به اندازه گل مژه (شالازیون)، ممکن است دچار تاری یا انسداد بینایی شوید
  • تورم کوچک بر روی پلک شما
  • پوست چشم شما ممکن است قرمز شود

باید توجه داشته باشید که شالازیون در بعضی موارد باز خواهد گشت. شالازیون جدید ممکن است در مکان قبلی یا بر یک محل جدید از پلک شما ایجاد شود.

عوارض و خطرات شالازیون

در اغلب موارد شالازیون هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. اما مانند هر بیماری دیگر، شالازیون نیز خطراتی دارد. ممکن است در یک کیست عفونت رخ دهد و تمام پلک ها و چشم را بگیرد. گاهی اوقات پلک ها بسیار متورم می شوند و مانع از باز شدن چشم می گردند. درد و تب نیز محتمل است. این مشکل سلولیت اوربیتال نامیده می شود و در این حالت باید به چشم پزشک خود مراجعه کنید. می توان آن را با تزریق آنتی بیوتیک درمان کرد. بعضی عوارض دیگر نیز برای آن ذکر شده است:

• آستیگماتیسم ناشی از فشار شالازیون بر روی قرنیه
  • در برخی موارد بیمار ممکن است مژه های خود را از دست بدهد