جراحی تزریق چشمی (اینتراویترال)
شبکیه

جراحی تزریق چشمی (اینتراویترال)

تزریق چشمی یا اینتراویترال ( intravitreal) یک روش برای تزریق مستقیم ماده دارویی به چشم بیمار است. این تزریق باید در ناحیه پشت چشم انجام شود که حفره زجاجیه نامیده می شود. حفره زجاجیه پر از ژل زجاجیه (یک ژل مایع) است. به دلیل اهمیت این فرآیند، تزریق چشمی باید توسط یک متخصص انجام شود.

شرایط عمل تزریق چشمی (اینتراویترال)

عمل تزریق چشمی (اینتراویترال) در شرایطی انجام می شود که پزشک می خواهد درمان برخی از مشکلات شبکیه را با تزریق دارو به داخل چشم انجام دهد. به عنوان مثال، انسداد رگ شبکیه، دژنراسیون ماکولا ناشی از افزایش سن یا رتینوپاتی دیابتی، توسط داروهای اینتراویترال به نام anti-VEGF درمان می شود. استروئید های اینتراویترال نیز به عنوان درمان برای یووئیت، رتینوپاتی دیابتی و انسداد رگ شبکیه به کار برده می شود. این دو نوع دارو باعث کاهش خروج مایعی می شوند که به خاطر آن مشکلات چشم  ایجاد شده اند. انواع دیگر داروهایی که استفاده می شوند آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد ویروسی یا ضد قارچی هستند. این نوع داروها عفونت های چشم چون رتینیت و اندوفتالمیت را متوقف می کنند.

برای عمل تزریق چشمی نیازی به اتاق عمل وجود ندارد، این عمل را می توان درون مطب انجام داد. شما روی یک صندلی می نشینید، چشم و پلک هایتان بی حس می شوند، بنابراین در هنگام تزریق احساس درد نمی کنید. پس از اینکه آماده شدید، دکتر از شما می خواهد که به جهت خاصی نگاه کنید تا بتواند داروهای چشمی شما را به راحتی در محفظه زجاجیه تزریق کند. لازم نیست نگران باشید. در طول تزریق کمی احساس فشار خواهید داشت. در پایان پزشک، چشم شما را پاک می کند و عمل به پایان می رسد! تزریق چشمی (اینترویترال) تنها چند دقیقه طول خواهد کشید.

در بعضی شرایط خاص، شما نیاز به تکرار تزریق چشمی دارید مانند ورم ماکولا ناشی از مشکلات دیابت، انسداد رگ های شبکیه یا دژنراسیون ماکولا، چرا که این بیماری ها از جلمه اختلالات مزمن هستند.

علائمی که منجر به تزریق اینترویترال می شود

علائمی برای هر بیماری چشم وجود دارند که باید از آنها آگاهی داشته باشید. برای دژنراسیون ماکولا، اولین علامت می تواند یک تغییر ناگهانی در کیفیت دید شما باشد. که با تاری دید یا لکه های تاریک در میدان دید شما همراه می شود. همچنین ممکن است در تشخیص رنگ مشکل پیدا کنید، در صورت وجود ورم ماکولای دیابتی، ممکن است تصاویر تار شده و رنگ ها محو گردند.

علائم انسداد رگهای شبکیه:

از بین رفتن بینایی و تاری دید است که به طور معمول در یک چشم اتفاق می افتد. همچنین ممکن است لکه های تاریک در دیدتان باشد. در وضعیت بدتر، بیمار از درد و فشار بالای چشم رنج می برد.

عوارض تزریق داخل چشم یا اینترویترال چیست؟

هر جراحی عوارض و خطرات خاص خود را دارد. ما برخی از عوارض تزریق چشمی را ذکر خواهیم کرد:

• فشار داخل چشم افزایش می یابد
  • ممکن است خونریزی در داخل ژل زجاجیه رخ دهد
  • در برخی موارد شبکیه بیمار ممکن است جدا شود
  • چشم بیمار ممکن است عفونت کند
  • از دست دادن بینایی نیز محتمل است
  • چشم ممکن است به بعضی داروها واکنش داده و متورم شود
  • بیمار ممکن است چشم خود را از دست بدهد (خیلی نادر است)

توجه داشته باشید که این عوارض جانبی به ندرت اتفاق می افتد و می توان آنها را کنترل کرد.

• از بین رفتن بینایی
  • تاری دید