دانستنی‌های چشم‌پزشکی / تغذیه و سلامت بینایی

دانستنی‌های چشم‌پزشکی / تغذیه و سلامت بینایی

ممکن است شما هم جزو آن دسته‌ای باشید که فکر می‌کنند هویج بهترین غذای ممکن برای چشم‌هایتان است. اما بد نیست بدانید در کنار این ماده غذایی، مواد غذایی دیگری هم هستند که حتی بیشتر از هویج می‌توانند سلامت بیناییتان را تضمین کنند و کاری کنند تا چشم‌های شما زودتر از سنتان پیر نشوند.

ویتامین‌ها و مواد مفید برای چشم‌ها

ویتامین C، لوتئین، ویتامین E، اگزانستین و اسید چرب امگا۳، همگی نقش بسیار مهمی را در سلامت بینایی ایفا می‌کنند. از جمله خواص این مواد غذایی می‌توان به جلوگیری از ابتلا به کاتاراکت و شفاف نگه داشتن عدسی_مصنوعی اشاره کرد.  علاوه بر این، مواد غذایی فوق از ابتلا به AMD نیز جلوگیری می‌کنند.

محققین معتقدند بهترین راه برای رساندن ویتامین‌ها و مواد غذایی مفید برای چشم‌ها، استفاده از غذاها و خوراکی‌های سالم است.

اسفناج و کلم پیچ

این دو برگ سبز به صورت همزمان حاوی درصد بالایی از دو ماده لوتئین و زاکسانتین هستند . این دو ماده غذایی از چشم‌های شما را در برابر نور آفتاب، آسیب‌های ناشی از مصرف دخانیات و آلودگی هوا محافظت می‌کنند.

به گفته پزشکان، مصرف 300 گرم اسفناج پخته منجمد در روز، به مدت یک هفته، خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی وابسته به کهولت سن را کاهش می‌دهد. برگ ترب، کلم بروکلی، و میوه‌هایی مانند کیوی و انگور سبز نیز منبعی سرشار از مواد غذایی گفته شده هستند.

گریپ‌فروت، توت‌فرنگی و کلم سنگ مصرف کنید

ویتامین C یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است. این مواد غذایی جزو منابع بسیار غنی ویتامین C هستند. مصرف نصف یک گریپ فروت متوسط  و چند عدد کلم سنگ یا توت فرنگی در روز می‌تواند سلامت بینایی شما را تضمین کند.

جوانه گندم، دانه‌های روغنی و آجیل بافت چشم شما را سلامت نگه می‌دارد

ترکیب ویتامین C و E به صورت همزمان می‌تواند یک نگهبان قوی برای بافت‌های چشمی شما باشد. معمولا درصد کمی از افراد ویتامین E لازم برای بدن را از طریق خوراکی‌ها و غذاهای روزمره دریافت می‌کنند. یک مشت دانه آفتاب‌گردان و مقداری روغن جوانه گندم بر روی سالادهای روزانه‌ای که مصرف می‌کنید می‌تواند منبعی غنی از این ویتامین را برای شما فراهم کند.

پرسیدن سوالات