دانستنی‌های چشم پزشکی / شماره ۱۸: چند نکته در ارتباط با مصرف داروهای چشمی ( بخش اول )

دانستنی‌های چشم‌پزشکی / شماره ۱۹: چند نکته در ارتباط با مصرف داروهای چشمی (بخش دوم)

زمانی که صحبت از داروهای چشمی به میان می‌آید، رعایت چند نکته بسیار ساده می‌تواند علاوه بر تسریع دوره درمان، از بروز برخی مشکلات احتمالی نیز جلوگیری کند. در این مطلب به چند مورد از این نکات پرداخته می‌شود. زمانی که صحبت از داروهای چشمی به میان می‌آید، رعایت چند نکته بسیار ساده می‌تواند علاوه بر تسریع دوره درمان، از بروز برخی مشکلات احتمالی نیز جلوگیری کند. در این مطلب به چند مورد از این نکات پرداخته می‌شود.

برای استفاده از پماد چشمی نیز مانند قطره سر را رو به‌عقب و بالا نگه‌دارید لبه پلک را به پایین کشیده و بعد میزان مورد نظر از پماد را روی لبه داخلی پلک پایین قرار دهید. چشم‌ها را ببندید تا دارو به خوبی در ناحیه موردنظر پراکنده شود. پماد اضافی را حتماً با یک برگ دستمال تمیز پاک‌کنید.

قطره‌های چشم و پماد ها:

معمولاً قطره‌های چشمی برای مصرف روزانه و پمادها چشمی برای مصرف شبانه توصیه می‌شوند. این نکته به این دلیل است که پمادها معمولاً تاری مختصری در دید ایجاد می‌کنند. استفاده از پمادها در طول شب علاوه بر رفع مشکل تاری باعث می‌شود تا دارو مدت‌زمان بیشتری روی ناحیه موردنظر باقی بماند.

نکته‌ای مشترک در استفاده از انواع دارهای چشمی وجود دارد و آن‌هم عدم استفاده از داروی چشمی دیگران است. به‌هیچ‌عنوان از پماد یا داروهای سایر افراد استفاده نکنید. این کار می‌تواند منجر به انتقال آلودگی و بیماری‌های مختلف شود.

پمادها و قطره‌های چشمی تا مدت محدودی پس از باز شدن درب دارو قابل‌استفاده هستند. معمولاً این زمان‌بر روی جعبه داروها نوشته‌شده است. به این مدت زمانن دقت کنید.

گاهی اوقات به دلیل نگهداری نادرست و یا سایر عوامل محیطی داروهای چشمی دچار کدورت و یا رسوبات کریستالی شکل می‌شوند. هرگز از فرآورده‌های چشمی کدر یا تغییر رنگ داده‌شده و یا حاوی رسوبات کریستالی استفاده نکنید.

 اگر مبتلابه بیماری‌های نظیر دیابت، فشارخون بالا، گلوکوم یا آب‌سیاه و … هستید از هرگونه خوددرمانی و استفاده سرخود از داروهای چشمی جدا خودداری کنید و این فراورده‌ها را فقط با دستور پزشک مصرف کنید. تداخل و یا حساسیت‌های دارویی می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد.

پرسیدن سوالات