دانستنی‌های چشم پزشکی / شماره ۲۷ : محافظت از چشم در فصل سرما

دانستنی‌های چشم پزشکی / شماره ۲۷ : محافظت از چشم در فصل سرما

با شروع فصل سرما، همه چیز می‌تواند دستخوش تغییرات شود. مفاصل و استخوان‌ها ممکن است دچار مشکلاتی شوند و یا افرادی که مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند در معرض خطر بیشتری قرار بگیرند. در کنار این اعضا چشم‌ها نیز با شروع فصل سرد، نیازمند مراقبت بیشتری خواهند بود.

چشم‌ها را مرطوب نگه دارید

بر روی بخش خارجی چشم، لایه‌ای به نام لایه اشک وجود دارد که از چشم در مقابل گرد و غبار و ذرات معلق در هوا محافظت می‌کند. علاوه بر این، این لایه به حفظ رطوبت چشم نیز کمک می‌کند. با شروع فصل سرما و پایین آمدن دمای هوا همراه با وزش باد، ممکن است این لایه دچار نقص عملکرد شود. پزشکان معتقدند با نوشیدن مایعات بیشتر در این فصل می‌توانیم به عملکرد بهتر این لایه محافظتی چشم کمک کنیم .

استفاده از لنز تماسی در زمستان

در نتیجه بروز خشکی چشم در فصل سرد، افرادی که از لنز تماسی استفاده می‌کنند با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. برای این دسته از افراد توصیه می‌شود تا در حد امکان در این فصل از لنزهای تماسی استفاده نکنند و یا در صورت لزوم مدت زمان آن را نسبت به فصل گرم کاهش دهند.

یک نکته جالب

تغییر دمای ناگهانی فضای درون و بیرون از منزل و محل کار، می‌تواند یکی از علل اصلی بروز خشکی چشم در فصل سرما باشد. توجه داشته باشید که اگر از وسایل گرمایشی در فضاهای بسته استفاده می‌کنید، از روشن نگه داشتن آن‌ها به مدت طولانی خودداری کرده و سعی کنید دمای این محیطها را در دمای استاندارد نگهدارید. سعی کنید در رژیم غذایی فصل سرد میوه ها و سبزیجات به ویژه سبزیجا پخته مانند هویج و شلغم را جای دهید.

پرسیدن سوالات